вторник, 6 октомври 2009 г.

Средиземноморската диета намалява депресията

Хората, които се подлагат на средиземноморската диета, богата на зеленчуци, плодове, ядки, пълнозърнести храни и риба е по- малко вероятно да бъдат депресирани, открил испански учен. В изследването са взели участие 11 000 души. Резултатите установили, че за тези от тях, които следват средиземноморската диета, рискът от депресия е значително по-малък в сравнение с останалите, чиито режим съдържал само някои елементи на средиземноморската диета. Причините кои точно са хранителните елементи на диетата, помагащи за намаляването на депресия са неясни, обясняват учените от университета в Навара, Испания. Проучването, публикувано в списанието " Archivos de Psiquiatría General" има за цел да открие доказателства за ползата от средиземноморската диета върху здравето на хората. Диетата понижава риска от различни заболявания като диабет, астма и рак. Хранителният модел е разработен на базата на по-нисък процент на мастни киселини, умерен прием на алкохол и млечни продукти, ниска консумация на месо, която трябва да се замени със зеленчуци, зърнени храни и риба. Данните сочат, че рискът от депресия при хората е намалял с 30%.

Учени откриха ген, отговорен за 50% от случаите на рак на гърдата

Учени от университета в Кеймбридж установиха ген, с чието неправилно функциониране или отсъствие се обясняват повече от половината случаи на рак на гърдата, съобщава британската преса, според която това откритие представлява значителен напредък, предаде АФП.

Генът, наречен NRG1 /неурегулин-1/ е бил установен в хромозома 8 и играе роля също така при рака на простатата, на яйчниците, на дебелото черво и на пикочния мехур, установили учените. Те открили, че канцерогенни клетки не се появяват в хромозома 8, тъй като генът NRG1 спира разпространението им. Но ако генът е увреден или липсва, в тази хромозома може да се появят тумори. Всеки човек се ражда със здрав ген NRG1, но изглежда, че с течение на времето, той се уврежда, оставайки свободен пътя за канцерогенните клетки, показва изследването. "Смятам, че NRG1 може да се окаже най-важното откритие през последните 20 години на ген, потискащ тумора, защото той ни дава важна информация относно нов механизъм, причиняващ рак на гърдата", каза ръководителят на изследването д-р Пол Едуардс. "Имаме силни доказателства, че генът има роля за рака на гърдата, но нямаме причина да смятаме, че това не се отнася и за другите видове рак, сред които рака на простатата и на дебелото черво", допълни той. Арлен Уилки от благотворителната организация Breast Cancer Campaign, която участвала във финансирането на изследването, счита, че това е "съществен напредък", който може да открие пътя за "множество нови стратегии за подобряване на диагностиката и лечението".

СЗО вярва в новите ваксини за борба със свинския грип

Световната здравна организация (СЗО) потвърди увереността си в новата ваксина за борба с вируса H1N1, като я определи като най-важното оръжие срещу пандемията, предаде Ройтерс. Леките странични ефекти от ваксината като мускулни спазми или главоболие се появяват в някои случаи, но всеки, който има достъп до ваксината, трябва да се възползва от нея, посочва организацията. Масови кампании за ваксиниране срещу свинския грип се провеждат в Китай и Австралия, а скоро ще започнат в Съединените щати и в определени части от Европа, заяви говорителят на СЗО Грегъри Хартъл. "Важно е да се помни, че ваксините, които вече бяха одобрени, се използват години наред и са сред най-безопасните, които съществуват в момента на пазара", заяви той на пресконференция. СЗО обяви през юни, че вирусът H1N1 е отговорен за създалата се грипна пандемия и поръча на фармацевтичните компании по света да създадат ваксини срещу него. Британската фармацевтична компания GlaxoSmithKline спечели още 22 правителствени поръчки за ваксини срещу грипния вирус през изминалите два месеца, с което общият брой на поръчаните ваксини достигна 440 милиона за 3,5 милиарда долара.